Michal Sveda
25 Máj 2021
Mazanie lodného kormidla je úloha, ktorá vyžaduje trpezlivosť a čas, pretože aby bolo možné to urobiť dobre, je treba vziať do úvahy mnoho faktorov. Lodné kormidlo je sada mechanizmov a káblov, ktoré pohybom kormidla umožňujú lodi otáčať sa, meniť smer alebo udržiavať stály kurz. Ide o veľmi odlišné systémy, podľa toho, o aký typ lode sa jedná: motorový (s prívesným alebo vstavaným motorom) alebo plachetnica. U lodí s prívesnými motormi (ako sú člny atď.) kormidlo pôsobí na samotné telo motora, ktoré sa môže otáčať doprava alebo doľava: ponorený nástavec motora je okrem skrutky opatrený tvarovanou časťou, ktorá funguje ako kormidlo.
U plachetníc je kormidlo nasadené na zvislú os, na ktorej je tiež pripevnený určitý konektor ovládaný pomocou ťahadiel vychádzajúcich z kormidlového kolesa. Jeho otáčanie potom otočí nápravu a následne kormidlo. Tieto dva systémy majú rôzne zložitosti a vyžadujú odlišnú starostlivosť a údržbu.
Pokiaľ ide o prívesný motor, je smerovaný doprava alebo doľava pôsobením kormidla, ktoré prostredníctvom skrine s vnútornými mechanizmami pôsobí na kábel ťahadla. Tento kábel je vložený do robustného plášťa, ktoré vedie pozdĺž vnútrajška lode a siaha k motoru. Tam je spojený s oceľovou nápravou (spiatočkou), ktorá sa skladá z teleskopickej tyče a tá preniká priečne do pevnej časti tela motora (vo vnútri puzdra) a vystupuje na opačnej strane. Tu je kábel priskrutkovaný k tvarovanej tyči, ktorá je pripojená k pohyblivej časti motorovej jednotky. Spiatočka a súvisiaca objímka sú diely, ktoré vyžadujú mazanie.
Prívesný motor, je smerovaný doprava alebo doľava pôsobením kormidla, ktoré prostredníctvom skrine s vnútornými mechanizmami pôsobí na kábel ťahadla. Tento kábel je vložený do robustného plášťa, ktoré vedie pozdĺž vnútrajška lode a siaha k motoru. Tam je spojený s oceľovou nápravou (spiatočkou), ktorá sa skladá z teleskopickej tyče a tá preniká priečne do pevnej časti tela motora (vo vnútri puzdra) a vystupuje na opačnej strane. Tu je kábel priskrutkovaný k tvarovanej tyči, ktorá je pripojená k pohyblivej časti motorovej jednotky. Spiatočka a súvisiaca objímka sú diely, ktoré vyžadujú mazanie.
Pomocou kľúča s vhodným priemerom uvoľnite skrutku spájajúcu spiatočku s tvarovanou tyčou, ktorá sa pripája k pohyblivej časti motora. Potom otočte kormidlom tak, aby sa celá vratná tyč vrátila späť do objímky. Potom na opačnej strane odskrutkujte prevlečnú maticu, ktorá drží spiatočku v objímke a úplne ju odstráňte.
Spiatočka bude obvykle stále namazaná, ale toto mazivo bude znečistené morskou vodou a soľou, pravdepodobne bude zapečené a treba ho odstrániť. Vonkajšiu stranu spiatočky a teleskopickú tyč nasprejujte rýchlo účinkujúcim odmasťovačom WD-40 Specialist Fast Acting Degreaser, ktorý rýchlo a bezo zvyšku odstráni starý tuk. Pôsobí okamžite pri kontakte s materiálom a možno ho ľahko odstrániť. Tento diel ošetrujte, dokiaľ nie je úplne čistý a bez mastných zvyškov. To isté urobte v posuvnom puzdre, potom zasuňte tenkú tyč s omotanou handričkou tam a späť a dokončite čistenie.
Všetky tieto časti: teleskopická tyč, spiatočka a vnútrajšok puzdra musia byť namazané lítiovou vazelínou WD-40 Specialist, ktorá vďaka svojmu hustému zloženiu zaisťuje dlhodobé mazanie. Neodkvapkáva a zostáva na povrchu. Znižuje trenie a uľahčuje ovládanie pohyblivých kovových častí. Je ideálna pro aplikovanie na kovové diely, ktoré nemožno pravidelne mazať, hlavne vonku.
Zasuňte teleskopickú tyč späť do spiatočky a potom celú dovnútra puzdra. Následne utiahnite maticu, ktorá pripevňuje tyč k lanku ťahadla. Teraz pohnite kormidlom, aby sa navíjacia hlava dostala z tela motora, nakoniec znovu pripojte hlavu k tvarovanej tyči a dôkladne utiahnite spojovaciu maticu.
Kormidlo plachetnice je uložené na pevnej zvislej osi, ktorá sa otáča na špeciálnych puzdrách. Na náprave je namontovaný kovový „sektor“, ktorý je spojený s dvomi koncami reťaze pomocou špeciálnych oceľových tyčí (hrotov), ktoré sú zasadené na ozubené koleso otáčané kormidlovým kolesom. V praxi sa kormidlo riadi týmto sledom: kormidlové koleso – ozubené koleso – reťaz – oje – sektor – os kormidla – kormidlo.
Vyššie uvedené prvky je treba kontrolovať jeden po druhom, počínajúc ozubeným kolesom a potom pokračovať k reťazi a oju. Najlepšie je použiť na tieto už predtým namazané súčasti rýchlo účinkujúci odmasťovač WD-40 Specialist Fact Acting Degreaser, ktorý odstraňuje všetky stvrdnuté tuky a kaly z rôznych súčastí. To isté urobte s čapovými podložkami a nastaviteľnými spojovacími tyčami, ktoré uvedené prvky spájajú s kovovým sektorom pohonu. Všetky tieto časti dôkladne očistite handrou.
Všetky skontrolované mechanizmy treba potom ošetriť bielou lítiovou vazelínou WD-40 Specialist, pričom okrem nastavovacej matice sektorových ťahadiel je treba venovať zvláštnu pozornosť článkom reťaze k čapovým podložkám. Po namazaní pohnite kolesom, aby sa prípravok lepšie distribuoval po celej mazanej časti.
Upozornenie
Použitia, ktoré sú uvedené a opísané pre výrobky WD-40, boli spoločnosti WD-40 poskytnuté samotnými používateľmi. Tieto použitia neboli testované spoločnosťou WD-40 a nepredstavujú odporúčanie alebo návrh na použitie výrobkov WD-40. Zdravý rozum by sa mal používať vždy, keď používate výrobky spoločnosti WD-40. Vždy dodržiavajte návod na použitie a dbajte na všetky upozornenia vytlačené na obale.
26 November 2020
3 February 2021
© 2025 WD-40 Company.
Všetky práva vyhradené