Michal Sveda
26 November 2021
Existuje niekoľko dôvodov, prečo možno budete musieť vymeniť brzdové lanko bicykla, ale obvykle je to kvôli opotrebovaniu alebo prasknutiu. Brzdové lanká bicyklov sú vyrobené z oceľových vláken a sú veľmi odolné. Na jednom konci je kovová koncovka, ktorá môže byť sférická alebo valcová, čo umožňuje lanko pevne pripojiť k brzdovej páke. Lanko je vystavené veľkej námahe a skôr či neskôr môže vykazovať známky opotrebovania. Lanká sa obvykle štiepia v blízkosti svorky, ktorá ich spája s brzdami, alebo pri páke alebo sa môžu rozštiepiť či zlomiť pozdĺž dráhy v puzdre. Ďalší častý problém sa vyskytuje pri bicykloch, ktoré neboli mesiace používané a ich brzdové lanká a puzdrá neboli pri skladovaní dostatočne vysušené a namazané. V týchto prípadoch môže vo vnútri plášťa dôjsť k oxidácii: lanko sa zle kĺže, brzdenie „vädne” a páka sa zle ovláda. Vtedy je nutné vymeniť lanká a niekedy dokonca aj ich puzdrá. Ako vymeniť brzdové lanko na bicykli?
Bicykle s brzdovým systémom z oceľových laniek (teda nie hydraulickým) môžu mať tri typy bŕzd:
Pokiaľ ide o výmenu lanka brzdy bicykla, nie sú medzi nimi žiadne zvláštne rozdiely, ale líšia sa druhom pripojenia brzdy. Rôzne môžu byť aj typy ovládacích prvkov v blízkosti páky alebo brzdy (alebo oboch).
Prvým krokom je uvoľnenie brzdovej svorky. Pri verzii s brzdovým strmeňom alebo V-brzdou je svorka na samotnej brzde, zatiaľ čo pri verzii Cantilever je „plávajúca“ a skladá sa zo svorky a oblúka, ktorý ovláda oba kolíčky na pružine. Po vybratí lanka zo svorky možno pohybovať brzdovou pákou a svorka na páke sa odkryje. Otočte regulátor na páke a jeho poistnom krúžku tak, aby boli drážky zarovnané. Teraz môžete časť lanka so svorkou vybrať a potom lanko úplne vytiahnuť z puzdra. Ako vymeniť brzdové lanko na bicykli?
Preskúmajte puzdro a uistite sa, že je v poriadku. Potom môžete zasunúť nové lanko. Odporúčame na lanko naniesť veľké množstvo vysokovýkonného PTFE maziva WD-40 Specialist, ktoré vynikajúco maže a chráni znížením trenia lanka vo vnútri puzdra a je ideálne pre súčiastky alebo mechanizmy vystavené pôsobeniu vody.
Keď je lanko zasunuté do puzdra, vložte jeho časť so svorkou do príslušného sedla brzdovej páky. Potom otočte regulátorom a jeho prstencovou maticou tak, aby ich dve drážky neboli zarovnané, aby sa zabránilo vyskočeniu brzdového lanka.
Lanko brzdy bicykla vyčnieva zo spodnej časti puzdra. Lanko musí byť zasunuté do svorky brzdy (pri demontáži uvoľnené). Pred utiahnutím svorky oba brzdné kolíčky pritiahnite k sebe, aby sa priblížili k ráfiku. Držte brzdu v tejto polohe a utiahnite skrutku svorky, ktorá zaistí lanko na mieste. Potom ustrihnite lanko 3 – 4 cm za svorkou. Uistite sa, že používate dobré štípacie kliešte, aby sa oceľové vlákna nerozstrapkali.
Na odstrihnuté konce laniek nasaďte špeciálnu kovovú koncovku. Túto koncovku treba kliešťami stlačiť (mierne zdeformovať), aby sa neskĺzla. Keď skončíte, otáčaním pneumatiky (najlepšie s bicyklom na dielenskom stojane) skontrolujte brzdný účinok a vzdialenosti medzi kolíkmi a ráfikom. V prípade potreby upravte ich umiestnenie (rôzne v závislosti od typu brzdy bicykla).
Upozornenie
Použitia, ktoré sú uvedené a opísané pre výrobky WD-40, boli spoločnosti WD-40 poskytnuté samotnými používateľmi. Tieto použitia neboli testované spoločnosťou WD-40 a nepredstavujú odporúčanie alebo návrh na použitie výrobkov WD-40. Zdravý rozum by sa mal používať vždy, keď používate výrobky spoločnosti WD-40. Vždy dodržiavajte návod na použitie a dbajte na všetky upozornenia vytlačené na obale.
15 Október 2021
26 November 2021
17 Január 2021
28 December 2023
© 2025 WD-40 Company.
Všetky práva vyhradené