Pavel Jirous
28 Júl 2023
Existujú rôzne situácie, kedy je potrebná výmena brzdového lanka na vašom kolese. Väčšinou sa jedná o prirodzené opotrebenie, inokedy sa jedná dokonca o prasknutie lanka. Brzdové lanká bicyklov sú tvorené z dlhých oceľových vlákien, ktoré majú veľmi vysokú odolnosť. Na jednom konci nájdete kovový prvok, ktorý môže byť guľatý alebo valcový a umožňuje pevné spojenie s brzdovou páčkou. Pri častom používaní je lanko podrobené značnému zaťaženiu, a po čase sa môžu objavovať príznaky opotrebovania. Toto opotrebenie sa obvykle prejavuje vo forme štiepenia lanka blízko svorky spájajúcej ich s brzdami alebo u páčky. Pri nedostatočnej starostlivosti sa môže lanko dokonca pretrhnúť.
Ďalší častý problém je u kolies, ktoré neboli dlhšiu dobu používané a ktorých brzdové lanká a puzdrá neboli pred skladovaním riadne usušené a namazané. V takýchto situáciách môže dôjsť ku korózii vo vnútri lankového puzdra: lanko sa horšie pohybuje, brzdy sú menej efektívne a ovládanie páčky je ťažšie ako predtým. V takýchto situáciách je nutná výmena lanka a niekedy aj celého puzdra.
Skrutkovač
Nové lanko brzdy kolesa
Kľúč
Imbusové kľúče
Kolesá s brzdovým systémom z oceľových laniek (teda nehydraulickým) môžu byť vybavené tromi typmi bŕzd:
Tieto rôzne typy sa príliš nelíšia vo výmene brzdového lanka na bicykli, ale líšia sa v spôsobe ukotvenia brzdy. Tiež sa môžu líšiť v spôsobe ukotvenia u brzdovej páčky.
Začnite tým, že uvoľníte brzdovú svorku. V prípade cestnej alebo V-brzdy sa svorka nachádza priamo na brzde, zatiaľ čo pri Cantilever systéme je svorka „pohyblivá“, skladajúca sa zo svorky a oblúka, ktorý reguluje oba pružinové kolíky. Po vybratí lanka zo svorky môžete stlačiť brzdovú páčku, tým odhalíte jej svorku. Potom otočte regulátor a jeho poistný krúžok na páčke tak, aby ich drážky boli zoradené v jednej rovine, čím umožníte vybratie lanka z páčkovej svorky. Nakoniec je možné lanko kompletne vybrať z puzdra.
Po dôkladnej kontrole puzdra a potvrdení, že nie je poškodené, môžete pokračovať vložením nového lanka. V tomto procese sa odporúča aplikovať dostatočné množstvo vysoko efektívneho PTFE maziva WD-40 Specialist priamo na lanko. Toto mazivo poskytuje vynikajúce mazacie a ochranné vlastnosti znížením trenia lanka vo vnútri puzdra a je ideálny pre súčasti alebo mechanizmy vystavené pôsobeniu vody.
Po vložení lanka do puzdra umiestnite časť s koncovkou do príslušného otvoru na brzdovej páčke. Následne otočte regulátorom a jeho prstencovou maticou tak, aby ich drážky neboli v súlade, čo zabráni vypadnutiu brzdového lanka.
Zo spodnej časti puzdra potom vyčnieva brzdové lanko. Toto lanko musí byť vsunuté do svorky brzdy, ktorú ste uvoľnili počas demontáže. Pred utiahnutím svorky sa uistite, že obe brzdné paličky sú pritlačené k ráfiku kolesa. Držte brzdy v tomto nastavení a utiahnite skrutku svorky, ktorá udrží lanko pevne na mieste. Pokiaľ je lanko príliš dlhé môžete ho následne priškripnúť asi 3-4 cm za svorkou. Použite kvalitné štiepacie kliešte, aby ste zabránili štiepeniu oceľových vlákien.
Na odrezaný koniec lanka nasaďte špeciálnu kovovú koncovku. Pre zaistenie koncovky proti sklzu ju pomocou klieští mierne stlačte (ľahko deformujte). Po vykonaní týchto krokov skontrolujte funkciu brzdy a vzdialenosť medzi brzdovými klátikmi a ráfikom. Ak je to potrebné, upravte ich pozíciu (toto sa líši v závislosti od typu bŕzd na vašom bicykli).
Upozornenie
Použitia, ktoré sú uvedené a opísané pre výrobky WD-40, boli spoločnosti WD-40 poskytnuté samotnými používateľmi. Tieto použitia neboli testované spoločnosťou WD-40 a nepredstavujú odporúčanie alebo návrh na použitie výrobkov WD-40. Zdravý rozum by sa mal používať vždy, keď používate výrobky spoločnosti WD-40. Vždy dodržiavajte návod na použitie a dbajte na všetky upozornenia vytlačené na obale.
© 2025 WD-40 Company.
Všetky práva vyhradené