Michal Sveda
24 February 2022
Údržba karburátora kosačky na trávu je dôležitá, pretože vo veľkej väčšine prípadov je porucha kosačky spôsobená problémom s karburátorom alebo s dielmi, ktoré sú k nemu pripojené. Karburátor je v skutočnosti opravdivým nervovým centrom stroja, pretože jeho úlohou je miešať benzín, ktorý je dodávaný z nádrže, so vzduchom, aby sa vytvorila vhodná zmes týchto dvoch zložiek (obvykle 1 ku 15) Tá sa potom dostane do motora. Sú rôzne príznaky, ktoré naznačujú problém s karburátorom. Medzi najčastejšie patria: motor nezvyšuje otáčky, keď stlačíte plynovú páku, alebo pracuje v prerušovaných chodoch a vypína sa pri preťažení. V najzávažnejších prípadoch sa kosačka vôbec nespustí. Keď k tomu dôjde, budete musieť karburátor rozobrať a postarať sa o jeho optimálnu údržbu. Ako vyčistiť karburátor kosačky na trávu?
Predtým je samozrejme dobré vylúčiť ďalšie možné príčiny, ako je možná degradácia zapaľovacej sviečky, ktorú je treba najprv vybrať, vyčistiť alebo prípadne vymeniť a skontrolovať, či má pravidelnú iskru. Pokiaľ problém pretrváva, prejdite ku karburátoru. Každý výrobca predáva výrobky s rôznym technickým riešením, takže tu uvedený popis je treba považovať za „štandardný“ a bude ho treba prispôsobiť Vášmu konkrétnemu modelu kosačky na trávu.
Skrutkovač
Kliešte
Viacúčelový prípravok WD-40® Multi Use Product
Kľúč
Stlačený vzduch
Minerálny olej
Rýchlo účinkujúci odmasťovač WD-40 Specialist® Fact Acting Degreaser
Než budete pokračovať, odporúčame kosačku dôkladne umyť, pretože zvyšky pokosenej trávy a zatvrdnuté nečistoty by sa mohli po demontáži karburátora dostať do oblastí, ktoré nesmú byť kontaminované. Obvykle je prvou vecou, ktorú musíte urobiť, odstránenie niektorých krytov, takmer vždy vyrobených z plastového materiálu, ktoré umožňujú prístup ku karburátoru kosačky a uľahčia Vám prácu.
Karburátor je pripojený k hlave piesta, vzduchovému filtru, ťahadlu škrtiacej klapky a benzínovej trubici vychádzajúcej z nádrže. Najprv povoľte skrutky, ktoré zaisťujú kryt filtra a potom karburátor vyberte. Následne vyberte filter a jeho základňu pripojenú ku karburátoru. Skontrolujte filter, ktorý je možné vymeniť alebo vyčistiť v závislosti na jeho stave. Niektoré filtre možno bez problému umyť.
Benzínová trubica je obvykle pripevnená ku karburátoru pomocou pružinovej spony, ktorú je nutné stlačiť kliešťami, aby bolo možné trubicu z karburátora vybrať. Potom odpojte káble vedúce od páky plynu a od systému automatickej regulácie vzduchu z hlavy karburátora. U niektorých modelov sú tieto káble vložené do špeciálnej vodiacej lišty, ktorú treba odstrániť uvoľnením príslušných skrutiek. Odporúčame si túto časť vyfotografovať, aby ste súčasti potom mohli správne namontovať späť.
Po odpojení benzínovej hadice od ostatných vonkajších súčastí možno teraz karburátor vybrať. Obvykle je pripevnený k hlave pomocou dvoch dlhých čapov. U niektorých modelov sú to tie isté čapy, na ktorých je nasadený vzduchový filter, takže stačí karburátor vysunúť smerom von. Ostatné modely sú vybavené skrutkami, ktoré je nutné povoliť. Na čapy nastriekajte niekoľkokrát viacúčelový prípravok WD-40 Multi Use Product, to Vám prípadne uľahčí ich uvoľnenie.
Prvú vec, ktorú je treba skontrolovať, je stav tesnenia: tesnenie pre spojenie s valcom a tesnenie (pokiaľ tam je) vložené medzi karburátor a vzduchový filter. Ich integrita a funkčnosť sú veľmi dôležité, pretože trhliny, vydutie alebo prasknutie vždy vedú k vážnym poruchám motora. Vyberte benzínovú nádrž odskrutkovaním spodnej centrálnej skrutky, ktorá ju pripevňuje (nezabudnite pracovať nad záchytnou nádobou). Dno vane je často znečistené usadeninami: odporúčame ho ošetriť rýchlo účinkujúcim odmasťovačom WD-40 Specialist Fast Acting Degreaser, ktorý rýchlo odstráni mastnotu, olej a nečistoty bez zanechania zvyškov.
Vytiahnite plavák: odstráňte malú oceľovú os, na ktorej sa otáča, a tiež čap spojený s plavákom. Skontrolujte i tesnenie vane, ktoré často treba vymeniť. Všetko umiestnite do nádoby a postriekajte veľkým množstvom viacúčelového prípravku WD-40 Multi Use Product, ktorý optimálne preniká a čistí rôzne súčasti.
Rozstrekovače zmesi a nastaviteľné trysky sú vo vnútri karburátora. Pokiaľ nie ste v tejto špecifickej práci zruční, jednoducho ich nechajte na mieste a otvory prefúknite stlačeným vzduchom. Ak ste skúsenejší, môžete ich vybrať a vyčistiť tak, že ich otvory pretiahnete oceľovým drôtom. Dajte pritom pozor, aby ste ich neprepichli.
Keď je karburátor dokonale čistý, namontujte ho späť v opačnom poradí. Venujte zvláštnu pozornosť umiestneniu tesnení, ktoré je treba namazať malým množstvom minerálneho oleja, aby nedošlo ku „zlepeniu“. Pozor tiež na spoje hnacej tyče, ktoré je potrebné ošetriť nástrekom viacúčelového prípravku WD-40 Multi Use Product. Vzduchový filter, ktorý je takmer vždy treba vymeniť, je dôležité namontovať ako posledný prvok pred opätovným umiestnením ochranných krytov.
Upozornenie
Použitia, ktoré sú uvedené a opísané pre výrobky WD-40, boli spoločnosti WD-40 poskytnuté samotnými používateľmi. Tieto použitia neboli testované spoločnosťou WD-40 a nepredstavujú odporúčanie alebo návrh na použitie výrobkov WD-40. Zdravý rozum by sa mal používať vždy, keď používate výrobky spoločnosti WD-40. Vždy dodržiavajte návod na použitie a dbajte na všetky upozornenia vytlačené na obale.
24 Január 2022
27 Január 2022
11 December 2020
21 Október 2020
© 2025 WD-40 Company.
Všetky práva vyhradené