Michal Sveda
7 September 2021
Správna údržba kompresora je nevyhnutná pre zachovanie úplnej funkčnosti tohto dôležitého prístroja, ktorý je veľmi užitočný v rôznych situáciách. Kompresor sa skladá z troch základných súčastí: samotného bloku kompresora, ktorý tvorí valec s piestom poháňaný elektromotorom, nádrže na stlačený vzduch a dávkovacej a riadiacej jednotky. Vnútorný tlak kompresora možno detegovať pomocou špeciálneho manometra. Tie najlepšie modely sú vybavené dvomi manometrami: jeden ukazuje tlak v nádrži, druhý na výstupe. Dá sa to nastaviť pomocou špeciálneho gombíka v závislosti od potreby vzduchu. Kapacita nádrže (6, 24, 100 litrov a viac) určuje dostupnú rezervu vzduchu. Veľmi bežné sú kompresory s 24-litrovou nádržou, ktoré sú vhodné na stredné použitie. Hmotnosť tejto triedy kompresorov sa pohybuje medzi 15 a 30 kg a jeho celkové rozmery môžu byť porovnateľné s kuframi strednej veľkosti. Kompresor je síce robustný a odolný prístroj, ale starostlivá údržba je pre jeho správne fungovanie veľmi dôležitá. Vonkajšiu konštrukciu kompresora treba pravidelne čistiť výdatným prúdom stlačeného vzduchu a kolesá, ktoré mu umožňujú pohyb, by sa mali mazať viacúčelovým prípravkom WD-40 Multi Use Product. Údržba kompresora snadno a rýchlo?
Kompresor stláča vzduch, ktorý nasáva z okolitého prostredia. Pretože prach vo vzduchu môže poškodiť kompresorovú jednotku, zariadenie je vybavené vstupným filtrom. Pre efektívnu údržbu kompresora pravidelne otvárajte nádobu filtra a vyberajte filter. Filtračná vložka sa obvykle čistí tlakovým vzduchom alebo umytím. No ak je filter príliš zanesený alebo roztrhaný, bude ho treba vymeniť.
Piest, ktorý vykonáva kompresiu, a pohyblivé časti sú neustále mazané špeciálnym olejom, ktorý je v príslušnej nádrži. Veko nádrže má mierku, pomocou ktorej určíte prítomné množstvo. Ak je oleja málo, dolejte ho. Rôzni výrobcovia odporúčajú rôzne oleje. Vo všeobecnosti sú na údržbu kompresorov vhodné multigrade automobilové oleje. Ak sa vám zdá olej príliš tmavý, špinavý a/alebo hustý, kompletne ho vymeňte. Túto kontrolu je nutné vykonať po prvých 100 hodinách prevádzky. Následne robte kontrolu po každých 50 hodinách používania.
Stlačením vzduchu nevyhnutne vzniká kondenzácia, ktorá sa hromadí na dne nádrže. Najmenej raz za tri mesiace treba kondenzát vypustiť pomocou príslušného skrutkového ventilu umiestneného pod nádržou. Je to veľmi dôležité, pretože tvorba kvapaliny v nádrži môže viesť k vnútorným oxidačným javom, ktoré z dlhodobého hľadiska môžu vážne ovplyvniť steny samotnej nádrže. Niekedy môže byť ventil mierne zoxidovaný a nedá sa odskrutkovať, vtedy je najlepšie na jeho uvoľnenie použiť viacúčelový prípravok WD-40 Multi Use Product. Tento úkon sa vykonáva len vtedy, keď je nádrž úplne prázdna.
Tlakový spínač je vnútorný prvok riadenia tlaku v nádrži. Keď tlak dosiahne nastavenú úroveň, tlakový spínač vypne napájanie a motor sa zastaví. Keď tlak po použití klesne, tlakový spínač reštartuje motor. Pravidelne ho kontrolujte pohľadom na tlakomer, keď sa vypína a zapína, a na tlaky uvedené v návode na obsluhu a údržbu. Ak sa tieto hodnoty nezhodujú, môžete maximálny tlak (ktorý spôsobuje vypnutie) nastaviť skrutkou umiestnenou vo vnútri skrinky tlakového spínača, pričom sa k nemu dostanete odstránením samotného puzdra.
Ventil, ktorý reguluje tlak výstupného vzduchu, je vybavený manometrom a nastaviteľným otočným gombíkom. Ak chcete skontrolovať jeho účinnosť, najprv ho úplne zavrite – manometer musí ukazovať nula barov. Potom ho nastavte na maximálne otvorenie – manometer musí ukazovať rovnaký tlak ako manometer tlakového spínača. Ak sa tieto údaje líšia, ventil treba vymeniť. Tí skúsenejší sa môžu pokúsiť rozobrať ho a ošetriť vnútorné súčasti viacúčelovým prípravkom WD-40 Multi Use Product.
Tieto koncovky (pištole, nafukovacie dýzy a ďalšie) majú „rýchlospojku“ na napojenie na prívodnú hadicu vzduchu. Spojka si vyžaduje mazanie. Vo všeobecnosti (ak výrobca neuvádza inak) stačí minimálne množstvo oleja, ktoré so sebou nesie stlačený vzduch (ide o mazací olej kompresorových mechanizmov). Najlepšie je však pravidelne mazať všetky skrutkové spojenia a spojky viacúčelovým prípravkom WD-40 Multi Use Product, ktorý ich udrží v čistote a ochráni pred oxidáciou. Nástroje, ktoré sa dlho nepoužívali, je vhodné vždy vo vnútri namazať viacúčelovým prípravkom WD-40 Multi Use Product.
Upozornenie
Použitia, ktoré sú uvedené a opísané pre výrobky WD-40, boli spoločnosti WD-40 poskytnuté samotnými používateľmi. Tieto použitia neboli testované spoločnosťou WD-40 a nepredstavujú odporúčanie alebo návrh na použitie výrobkov WD-40. Zdravý rozum by sa mal používať vždy, keď používate výrobky spoločnosti WD-40. Vždy dodržiavajte návod na použitie a dbajte na všetky upozornenia vytlačené na obale.
26 November 2020
20 September 2020
20 Máj 2021
© 2025 WD-40 Company.
Všetky práva vyhradené